Blosse - Onderwijs en Kinderopvang

Voor Blosse een ‘best of both worlds’-service gecreëerd waar zowel medewerkers, ouders als de kinderen mee uit de voeten kunnen

Ottilio Christiaan - Blosse

Blosse logo

Blosse

Blosse biedt opvang en onderwijs van baby tot brugklasser. Met ruim 1.000 medewerkers – verdeeld over 27 kindcentra en een servicebureau – richten zij ons vol overgave op hun kerntaak: de kinderen het beste uit zichzelf laten halen. Blosse is ontstaan op 1 januari 2018 uit een bestuurlijke samenwerking tussen Stichting Flore en Stichting Kinderopvang Heerhugowaard.

Fusie tussen Stichting Flore en Stichting Kinderopvang Heerhugowaard

De samenwerking tussen Flore en SKH kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen, aldus Sandra de Nijs, Informatiemanager bedrijfsprocessen bij Blosse. Al vele jaren werkten wij nauw samen om het goede voor de kinderen te doen. Maar door ook op bestuurlijk niveau één organisatie te vormen, kunnen we nog nét die stap extra zetten en veel voordeel bieden aan de kinderen, hun ouders als ook het personeel.”

De fusie biedt ouders het gemak om hun jongere en oudere kinderen op één locatie te brengen voor kinderopvang en basisonderwijs. Ook administratief is het makkelijker geworden. Ouders melden hun kind één keer aan en opvang en onderwijs is voor de komende twaalf jaar geregeld. Eén regie, één pedagogische visie, één loket voor aanmelden en administratie. Voor kinderen zorgt deze samenwerking meer stabiliteit en rust, en dat komt hun ontwikkeling ten goede. Ook voor medewerkers is de nieuwe organisatie gunstig: door de omvang van Blosse kunnen zij bij zowel opvang als onderwijs ingezet worden en ontstaan er dus aantrekkelijke contracten, in plaats van de kleine betrekkingsomvang die in de kinderopvang gebruikelijk is.

ICT infrastructuur van twee organisaties

Een samensmelting van twee organisaties van deze omvang vergt ook een nieuwe inrichting van de ICT infrastructuur, een monsterproject. Twee intranetten, nieuw e-mailadressen, er komt nogal wat bij kijken. Informatiemanager onderwijsprocessen Ottilio Christiaan:In eerste instantie zijn we met Nedvice in gesprek gegaan over het vertrekpunt van deze overgang en hoe wij dit vernieuwingsproces stap voor stap konden aanpakken om de nieuwe IT-organisatie werkelijkheid te laten worden. Gelukkig waren zowel SKH als Flore in beheer bij Nedvice, maar de gekozen oplossingen en diensten waren per organisatie anders.”

Door de ICT van beide organisaties in kaart te brengen, hebben we het beste van beide organisaties aangevuld met nieuwe oplossingen tot één systeem op maat. Dit advies van Nedvice maakte dat het besluit snel genomen kon worden. Dat was fijn, want de datum van 1 januari naderde snel. Ottilio:Door verschillende ICT oplossingen van beide organisaties samen te smelten en aan te vullen met nieuwe services waar dat nodig was, is voor Blosse een ‘best of both worlds’-service gecreëerd waar zowel medewerkers, ouders als de kinderen mee uit de voeten kunnen.”

Flexibele werkplekken

Sandra houdt zich als projectleider bezig met de realisatie van de nieuwe ICT infrastructuur en kijkt alvast vooruit: In de toekomst zal er meer volgens het vrije werkplek concept gewerkt gaan worden binnen Blosse. Om deze reden staat alle data inmiddels in de cloud. De opvang heeft nog steeds veel pc’s, terwijl het onderwijs meer gebruik maakt van mobile devices. Wij werken nu samen met Nedvice aan een oplossing die optimaal werkt voor de nieuwe organisatie.”

Benieuwd naar de oude klantcase van Stichting Flore? klik hier